Tiada rotan, galah pun berguna

First thing first.... En Muddy, awak jgn risau ek.. tajuk di atas xde kene mengena ngn kesah saya pelangkung anak awk ngn rotan atau pun gal...

First thing first.... En Muddy, awak jgn risau ek.. tajuk di atas xde kene mengena ngn kesah saya pelangkung anak awk ngn rotan atau pun galah...walau ade kala, mmg terasa2 nk gi carik galah hahahhaah...

this post was all bout my life during weekends.... owhh ade org tanye pesal kejap aku speaking london sekejap ckp melayu... jawapan de, nk wat camne dh i ni mix blood, 1/2 melayu 1/2 omputeh dan ade skit skit kait bollywood..

hahahah xde xde...jawapan yg kurang elemen perasan.com adelah x de reason.. Saje je ikut mood and I did believed in practise makes perfect.. kalau x rajin ckp omputeh, x rajin baca bahanvomputeh, x rajin dgr lagu omputeh, x rajin menulis omputeh...tiba tiba akan jadik pandai omputehkah???? tepuk dada sdiri then tanye la diri sdiri sakit ke tak occayyy !!

Sambung balik.. Suatu ketika dulu, way before cite Q8 came into picture, ade la En Muddy ni dpt offer gi Qatar..Dh berjaya interview, dh dpt confirmation terpilih, tinggal tunggu offer letter jek..so sebagai isteri yg advance, aku pun start la blog hopping to blog2 malaysian living in Qtar. Niat sebenar adelah nk dpt gambaran lifestyle dan cabaran idop kat Qtar ni.. Niat sebenar lagi satu lak, nk kumpul info tpt shopping ,wakakak senang nk wat jadual kang..So among all those great blogs i had read, this 1 blog lolliesplace caught my attention the most. Not to say, yg lain x intriguing ke ape, it just i like the simplicity and lolliesplace's way of putting something or some stories into words. So dlm byk byk cerita, there's 1 post pasal challenges idop sebagai domestic goddess di tpt yg x sume brg kite ley dapat... contoh belacan, cik budu , cencaluk daun-daunan and few basic things yg kat mesia ni kalau aku beli mmg niat semata buat perhiasan peti ais, kesudah nye tak guna pun..hehehe. So to tackle this, she replaced it with some other stuff than can give the same effect to the food which i think brilliant.

Aku ni jenis yg sume nk kene ader kalau nk masak ( another alasan lapuk nk mkn luar) which is susah sebab rumah aku or to be exact, fridge aku memang sentiasa x cukup barang hahahha... Dulu masa En Muddy ader, de la my ultimate favourite handsome prey .. kene kerah beli kicap la, halia la, sos tomato la walau pun br 5 min sebenar nye br balik dr Hero beli brg..punyerla serius perangai suke x cukup barang aku ni...

Well, nk kata ni 1st time En Muddy away, xley jugak sebab dr aku kawen mmg de dh kerja shift, so mmg slalu kene tinggal.. then de pindah Johor, lg la kena tinggal..Beza nye cuma masa kat pontian, he'll be bck every 4 days so aku tunggu de blk la then beli brg.. masa kat Lumut pulak, every weekends so masa de ade la aku beli sumer brg x cukup. Nowhe's at Kuwait.. so far x balik balik lg la.. haha so I've no choice but to survive on whatever i can find in my fridge kalau aku lupe beli...jadik secara otomatik, lolliesplace idea of main trial-eror ni terdetik di fikiran ku.. Biggest problem now is she was gifted with a very good deria rasa and ability to memorize each taste which putting into combination, mmg elemen utama dlm kes nk main masak masak ni.....and I dont hv that ability ..so kite hentam je la..hahah

Eperiment pertama :

Saturday morning.. I wanted to cook spiral spaghetti with sardine chunk.. Dh siap rebus spiral spaghetti, dh tumis bawang, garlic..tiba tiba baru perasan limau kasturi dh abes guna utk basuh ayam smalam mlm leyyyy?? the only similar to lime-ish thing that i could find in my fridge adelah limau sunkist dgn limau mandarin...wakkkaa kata musim CNY kannnn... maka dgn lafaz bismillah, aku perah limau mandarin ngn limau sunkist dlm gravy sardine aku...hasil nyeeeeeeeeeeeeeeeee...

2 pelanggan warung makcik puas hati u' all.. makcik pun tersenyum sambil berckp yesss !!! harharhar


~ testi dr 2 pelanggan : Terbaik wokkkk !!! haa x tipu ek, tu mulut alis sebut wok harharhar~

Experiment kedua :

Niat nk masak mee asam pedas or some people called mee bandung for lunch and mcm biasa, bile dh siap sume sume, check2 sos tomato tinggal suku sudu teh.. maka terpaku sebentar dan start mengorek peti ais mencarik sos McD yg selalu nye berlambak dlm peti aku hahah...tetapi harapan ku hampa sebab ade sos cili sahajer...makaaaa... aku replace kan dgn sedikit tomato puree dan asam keping sebesar kuku.. hmmmm dgn lafaz bismillah dan kali ni tmbah dengan selawat, aku pun merasa....ehh not badddd at all la...hasilnyerrrrr......

2 pelanggan saya bertambah 2 kali walau ade satu feedback mengatakan pedas skit...x per, x per... tu kes terpencil.... yg penting laku makcik meniaga !!

~ asam pedas modified bling bling makcik ~

Experiment ketiga :

There's one time aku nk masak kangkung belacan tapi belacan takde. So aku tumbuk2 la konon2 udang kering ganti belacan..hasilnye walau dh x ley panggil kangkung belacan lagi, rasa de adelah seakan akan kangkung belacan ...lg pun udang kering ngn belacan kan ibarat nenek ngn cucu...udang kering adelah nenek sbb kecut kan wahahahahaha, belacan lak cucu sbb belacan kan terhasil dr udang yg dh kene proses dan diperam..logik la sbb nenek kuarkan anak, anak kawen dan hasil proses tu terkuar cucu...wakakkaka logik tak? logik lah pd pikiran aku..

Experiment keempat :

Ade lg satu kali tu aku nk goreng meehuun utk breakfast... tetapi meehuun dh abes lak... so aku pun berfikir, ape bahan nk ganti kan meehuun ek? suuhun ker? mee ker.... jawapan nyer adelahhh...................................................












Papa, meehun xdelah, kite bekfest roti canai kat mamak sudahhhhh !!!!

hahahaha kreatif sgt la aku kan smpi ade idea nk replacekan meehuun..xde makna nyer..

So sekian la cerita masak masak aku yg x berapa best... Harap2 dapat menjadik panduan pada pemasak pemasak tegar yang mempunyai masalah x cukup bahan cam aku...

P/S : Mlm ni ade rasa nk masak kobis masak lemak putih ngn sambal ikan bilis...stakat ni aku check bahan sume ader :)....aper la masalah wimax ni x ley nk upload gamba...

You Might Also Like

3 thoughts

Flickr Images