I survived...will survive...

DISCLAIMER : THIS IS GOING TO BE A VERY LONG POST. PLS CLICK BUTTON X IF YOU DO NOT WISH TO PROCEED. SEBARANG ADUAN TIDAK AKAN DILAYAN. By ...

DISCLAIMER : THIS IS GOING TO BE A VERY LONG POST. PLS CLICK BUTTON X IF YOU DO NOT WISH TO PROCEED. SEBARANG ADUAN TIDAK AKAN DILAYAN.

By far, there's nothing more challenging than shopping for groceries with 2 little active toddlers ...alone..

According to plan, Alis & Erin will be with ibu @ Bt Pahat till sunday. So I had ruled out my plan for 3 day ( or nites) accordingly during my kids away. Macam pakej pelancongan lak kan... I am a planner. I planned for everything, be it holiday trip, weekends, outings and such. I find myself more relax if i had plan things ahead of me. Like I'm in control of situations which is mostly 99 % wrong hahaha...most of my plan normally doesn't turn out like what i hope for but it's ok... I still do plan my day or my schedule everyday and then , let Yg Maha Mengetahui yg decided what is best for me.

So my plan are as follows :

|Friday|

What I had in plan - After works, dropped by at Sengsei to buy Alis and Erin's formulas and pampers , and DVD's.. as i wanted to have DVD marathon that nite.

What actual happened - Terrrrrrr-divert to IOI mall and done some retail therapy myself hahahahaha.. Well, I think i can forgive myself for thiss..still x lari jauh mana kan.. Grabbed a few stuff for kiddies, shirts for my father, few things for me ( shhhhhhh I can't tell u what i bought cos my Minister of Finance did read my blog u see. We dun want khutbah Jumaat secara langsung from Kuwait, dun we? hehhhe ) then singgah DVD rental shop, beli movies. Haaaa this one can tell ahhahaa.. I got myself Everybody's Fine, Couples Retreat, It's Complicated, Princess and frog for cik Alis and few American Pies series ehemm ehemmm ehemm...I dun watched all though coz I still have to work the next day. Overall that nite, i watched 2 DVDs with a bowl of steaming hot maggee tomyam.... heavennnn !

|Saturday|

What I had in plan - Watched Valentine's Day with my work mate. Pompuan ehh !!! Sila jangan spekulasi..

What actual happened - Terrrrrrrrrr-jalan jalan, lepak Big Apple sambil tambah jumlah lemak tepu yang sedia ade, then jalan lg, bought few blouses and shoe...then dinner makan Yong Tau Fu. Reached home around 11, shower and performed Isya' prayer and was about to start my another episode of DVD marathon when my phone rang :

Ibu : Zura, akak dh nak sampai Puchong ni, balik awal x tahan panas sgt cuaca kat Batu Pahat. Zura nk akak anta budak2 ke, nk datang amik ke, atau biar derang tido rumah akak je?

Zura(gedik gile kan sebut nama sdiri Zura) : haaa dh dekat smpi ker? Saya gi amik rumah akak , sian lak akak nk kena antar..

Ibu : Ehh, x per la...akak anta, kesian Zura nk kuar blk malam malam.. X pun biar tido rumah akak je la..

Zura : Ehhhh x per x per... akak tolong anta rumah saya ek...

Watching movies -relaxing-soundless sleep-No hanky panky VS 2 times nite shift bancuh susu-repeatedly have to mop lantai sbb mkn minum tumpah- rumah sepah

Winner : My kids anytime!!!..No nego..No doubt..No competition at all.

|Sunday|

What I had in plan - Shop for groceries/toiletries of the month alone before the kids back from Bt Pahat then cook their lunch and dinner so by the time they're back home, everything will be ready and i can lepas rindu without worrying bout have to kemas or cook or bla bla bla

What actual happened - Since i had them with me since Saturday nite, so change of plan. My mum and baby sis pun xde nk mtk tlg jaga. So i have no choice but to dragged them together sambil berdoa la jgn any of them throw tantrum at the mall. Lepas berdoa, aku atur strategi. U know, kids actually are quite easy to handle if u understands their behaviour and needs. So my trick was to make them happy 1st, then hopefully they'll listen to me...hahaha...Sila jangan tiru, I'm such bad, twisted and tricky mummy.

What i did was :

Langkah pertama : Bodek and bribe

Bodek nk belikan kasut and slipar baru, but in returned, they have to sit in trolley all the time. Dh dapat agreement dua-dua participant yang mengambil bahagian which actually yang betul2 paham was Alis, Erin walaupun pahammmm de 18 harkat masa tanye, ntah de paham betul ke tak...hahaha janji dapat kasut baru kan. So aku bribe derang kasut baru sorang sepasang. Lg pun it's about time la sebab mmg dh worned out dah kasut memasing. 1st step done!

~Negara kuuuuuuu, tanah tumpah nye darahkuuuu, pagi2 dh patriotik dlm lift dgn muka suci~

Langkah kedua : Jalan shortcut memikat suami adelah melalui perut nyer..

I applied this trick to my kids sebab nampak keberkesanan nye masa applied kat En Muddy :) hehehe. So kite bg derang kenyang dulu. Had brunch at Chicken Rice Shop. Dah Chicken Rice then baru Shop. En Muddy dah pesan, beli barang yang ringan-ringan je dulu. Yang lain beli kemudian when the kids not around. By saying berat, he meant Dynamo, Softlan, pampers, minyak masak...but since menda tu sume dh ade depan mata....aku angkut je la... Malas nk make a second trip later.

~ Saya maukkk 4 nasi ayam !! ~

~Lupe pulak gosok gigi pagi tadi *wink wink wink* ~

I cleared my grocery list in 2 hours. Alis was behaving all the time while Erin, separuh masa kedua, de dah start boring. Insisted to navigate the trolley herself and refuse to sit still in the trolley. Since de dh start cembeng and was about to mengilai in no time, maka aku pun turun kan lah der and let her walk. After all , dh nak time bayar pun so after paid all my goods, we headed home. Xde big problem lagi since from mall to car park, boley pakai trolley kan... No big deal...

Dh smpai rumah yang jadik masalah. I had 2 kids that still need my thorough supervision and 15 plastic bags that need to be carried. My house was at 1st floor and we had to use main gate that connected to the lift in order to get in. U seeeee, the emergency staircase door which happened to be located just next to my house was locked from inside so accessible only for exit purpose, no entry unless someone from inside opened it for u. Since we had no one to open for us, we had to use another entrance that was quite far from my house as my house was a corner unit. Kire anggaran de, niat nak pergi KLCC, instead of amik MEX and tau tau dh sampai, we had to turun Rawang dulu, naik Sg Buloh and br sampai KLCC. Gitu laa lebey kurang scenario nyer...

So trick de (I am indeed master of all trick kan, skit skit trick, skit skit trick, macam terer terer jek wakakkak)....carry all so-called light stuff 1st and freezer stuff mcm ice cream, nugget, chic ball, ikan, ayam and ect... Incase ko dh putus nafas bile smpi atas karang, kene rehat dulu minum air bagai, xde la membusuk kete ngn bau ayam ikan and x de la cair ice cream anak-anak kite ..... Kite pasti tidak mahu perkara sedemikian berlaku kan.....

~ kite bawak roti, buah, sayur dulu... hebat kan makcik? pakai 3 inci heels lagi! ~

So bile dh sampai rumah, aku bukak kan VCD kartun utk Alis and Erin, bancuhkan susu Erin and strawberry milk for Alis, setkan tempat baring baeekkk punye, bukak aircond sambil berpesan, Mummy nak angkat barang lagi tau, baring sini tgk kartun, jgn pegi mana mana, kakak tgk kan adik, jgn bukak pintu, ade antu Cheese kat luar (wahahahah x lupe unsur ugutan tuh, Alis dh pandai unlock pintu, so kena ugut skit skit demi keselamatan bersama). Oh by the way, Antu cheese ni ade lah mascot Pizza Hut, cheese slice yg besar tu. Somehow Alis dgn Erin takut giler leyyyy? x paham kenapa, aku nampak tempting rasa nk gigit ade la...hahhaha

~ mempersembahkan....antu cheese yang di geruni oleh alis dan erin, X paham kan? nampak girang jek menatang ni pun ade yang takut~

So in total I had to make another 2 trips baru clear semua barang. Paling merengkek nak angkat ialah dynamo, softlan, minyak masak and the geng. Nk putus segala urat yg ade dlm badan rasa huuhhu. Sib baik x beli beras...kalo tak confirm aku tinggal jek esok esok angkat hahahah...tau tau dh kluar pokok padi...




So that's how my weekend's ended. Hell tiring but full of lesson to learned. One of it was, lenkali dh anak takde tu, shopping sepatutnyer KIV last last day, beli barang dapur dulu yang penting wakakakak...

Dah abes ke cerita? Uishhhhhh lom lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....kata dh disclaimer this is a very long story kannn ..

Since we had our lunch at Chic Rice Shop, i had some curry chicken leftover x abes makan...nak kata leftover pun xboley sebab banyak tak bermakan dr makan. Entah naper x selera lak , mungkin sebab makan Chic Rice shop je tingat En Muddy. Fav dining place dierrr...cheh cheh chehhhh...tactic nk cover citer shopping sblm ni cakap je la kan...hahaha tp betul la mmg banyak x abes, so I asked for take away instead.

Balik rumah, xde mood nk makan nasik so I made roti jala . I had to topup kuah kari CRS tadi coz curry de sangat thick, so cooked curry campur kentang then campurkan leftover lunch tadi. Resipi roti jala of course hasil ehsan Chef Rosiah.

~ nota kaki utk adik aku : roti jala yang gorgeous okayyy bukan roti titik !!~


~jakun ni macam macam angle amik wakakak~

~ lihat tgn pelanggan yg dh tadah baca doa nk makan tetapi di "haipp" oleh mummy sbb nk amik gamba luh~

Hasil nya... all I can say, am very very very happy coz i had 2 very satisfied customer... Alis siap skype papa der neh sambil cakap roti jala Mummy yummyyyy!!! sambil gosok gosok perut bentuk bulatan mengikut arah jam... Alaaaa , cam body language nk cakap sesuatu itu sedap...kekekkeke... walaupun my sis ckp rupa de more like roti titik than roti jala, tapi rasa de sangat lemak dan berkrim uhuhuhu.. biasa la kalau dh ujung2 adunan tu de dh jadik menitik2 kannnn...


Cerita disudahi dengan gambaran image aku di penghujung hari

~ walauuuu exhausted separuh mati, paruh tetap menten tiptick merah mak ngah sambil tangan x lepas mug cocoa collagen br lepas skype ngn suami~

Ok sekian...Wsalam....





You Might Also Like

2 thoughts

Flickr Images