After Ramadhan...

I don't know about others, but I am actually kinda had enough of ketupat nasik, rendang, lodeh and all those so called " raya meals...

I don't know about others, but I am actually kinda had enough of ketupat nasik, rendang, lodeh and all those so called "raya meals" and it's only have been like what? 1 week?. Geeeeeezzzzzz there were those days where I can still stuffed myself with rendang, ketupat, nasi minyak like there's no tomorrow even after second week of Syawal. Aishhhh dah tua gamak nyer.. takpun sebab kena masak rendang sendiri, lodeh sendiri, tu yang muak.. Foods cooked by other people will always taste better eh...

As the norm, lepas raya, mula lah menu cincai keluar. Even on 2nd raya I had started with my maggee mee ritual ha ha ha...

Well this post actually was point-less as I was actually clearing all those foods photo from my folder.

So lo and behold, my collection of cincai foods..




:: Alis requested for this. Man this girl can really eat roti jala I tell u. Pink Roti Jala Ya'a awww nama di beri.. Sesaje saje takde keja. Konon2 creative lah kan.. Sekali tuh, masa Hari Raya Celebration @ Emb@ssy the other day, one of Malaysian here bawak roti jala version color pelangi lagi. Her roti jala definitely made mine looked rather humble and un-attractive kah kah kah ::


:: Haaa tu diaaa.. Roti Jala versi Kak Lydia. Pic credit tu her FB.. Mintak halal yer Kak Lydia ::




:: Pelanggan pertama dah menghampiri ::



:: Home made burger. Ni definitely Alis's and Erin's burger just by looking at it. No vege ! Owhh roti tak home made yer, roti kedai-made. Patty yang home made. I've started making my own patties recently, since I think it's more healthier, juicier, tastier dan macam macam er lagi lah. Senang je pun rupanyer ::



:: Cer teka cer teka cer teka burger saper? Sudah semesti nya lah burger En Muddy. Inspiration from Sh@ke Sh@ck har har har. Imaginasi kena tinggi yer puan puan. Beef burger with caramelised onion yang sedihhhh, melted cheddar cheese, crispy lettuce dan yg paling penting sos cili Heinz. Walau rupa nan ado, tapi rasa nyer boley tahan yer ::



:: Di sebabkan ade extra patty and chef terebih rajin, maka terhasil lah Prosperity Burger. Dun worry, raya cina lama lg.. Nampak burger yang rendah, next to burger En Muddy in the background ? That's mine ! kemain ni masak kat orang, prosperity lah, cheese burger lah, untuk diri sendiri burger banjo sahajaaaaa... Kesiannn ::


:: Rusa Panggang. 2 days before Syawal, En Muddy brought back a kilo of this deer meat and it's liver from market. He even said he wanted to buy it's brain too but knowing I'll go all crazy about having to cook deer brain, he settled down with only meat and liver. This is exactly why I can never let him go to the market alone. Next, aper plak de bawak balik... Biawak dhob maybe... Resipi taken from here ::




:: Poor fella ! R.I P... ::


:: Sekaya ::




:: This bubur I made for Erin when she was sick the other day. She refused to eat anything, not even milk so I asked her what she wanted to eat. I offered to make rice porridge for her but she rejected. Instead, she requested for BUBUR ITAM MACAM NENEK BUAT. Kemain tekak ko eh dik, dalam demam demam pun demand. Bagi betis nak peha betul hahaha.. Siap mengadu2 kat nenek dalam skype nih, adik nak bubur itammmm koh koh koh * background effect yang di exxageratekan * koh koh koh... Kalau bley naik bas Transnational datang Q8 ni, confirm nenek ko terus beli tiket datang bawak bubur itam hehe.. Di sebab kan der dah mengadu, dan di sebabkan nenek dok tanye 80 ribu kali, "Ngah, dah buat kan Erin bubur itam? Buat kan lah, kesian kat der..." maka terhasil lah bubur itam cooked with tender loving care, siap complete with love shape santan lagihhh.. Bile dah siap, she ate about 3 mangkuk of this.. ehhh tak dengar batuk pun.. Auta sungguh ! ::



:: Nasi Minyak version Tok Wan. Menu ni tak lah cincai mana ha ha ha tapi kata nye nak clear folder kan.. Masuk la sekali.. Kira cincai lah ekk.. ::


:: Gulai Ayam Tganu style. My version definitely la pedas skit kan. Itu cili padi kalau makan sambil gigit gigit, memang mantoppp lah ::


:: Sambal Belacan . For those who not know, Tganu nasi minyak was eaten with sambal belacan yer ::


:: Pinggan saya ::


:: Bebudak ni suka sangat makan ice cream. Ehhh which kids don't ! So I've decided to make this strawberry popsicles for them. Recipe was from Parenting magazine, Ipad version. However, I didn't follow the recipe word by word since I don't have certain of the ingredients contoh nya yoghurt, so I skipped that ::



:: Strawberry + Mango + Fresh Milk + spoonful of honey ::




:: Taraaaa...Mangoberry popsicles ! Verdict : Mybudak budak dun like it kah kah kah. Mummy kamu kemain ala ala Nigella Lawson kat dapur nih, kamu bley euuwww euuwww jek ehh...Reason, sebab strawberry tu masam . Ended up bapak budak yang kena abeskan.. Takper, sekali gagal bukan bermakna gagal selama nyer.. Ngeeeeee.. Maybe I chose wrong fruits. Next nak try guna kiwi, avocado and watermelon pulak ::



Paaaaaaaaaaaaaaaaaa, jom gi Susseennn centre beli buah !





You Might Also Like

4 thoughts

Flickr Images